o projektu | o nás | soutěž | dotazník | email |
|
4 PŘÍLOHA: RIZIKA SPOLUÚČASTI NA PLÁNOVÁNÍCílem práce je připravit za účasti veřejnosti návrh strategického dokumentu, který rozhodovatel schválí a jehož realizace bude k prospěchu společnosti. Zkušenosti ukázaly několik rizik, kterým je nutno předejít.
Pravidlo: Cílem práce je připravit podklady, nikoli rozhodovat. Proto je třeba pokud možno porovnat různé pozice a nechat rozhodovatele, aby plnil svou povinnost, to jest rozhodoval. Obvykle jedna z variant bývá doporučena buď jednohlasně, nebo částí připravujícího týmu. Jiné varianty jsou předloženy rozhodovateli, i když je jejich hodnocení méně příznivé. Tím má rozhodovatel i veřejnost možnost, aby sami posoudili, co je vhodné řešení.
Pravidlo: Každá skupina uváží, kolik má času a pracovní síly. Podle toho vybere ty varianty, které jim připadají nejslibnější, a dále je zpracovává. U ostatních variant, na kterých dále nepracuje, zaznamená výslovně, proč byla práce na nich přerušena. Informace o všech variantách, přerušených i zpracovávaných, je veřejnosti k dispozici. Pokud si některá zájmová skupina veřejnosti přeje na přerušených variantách dále pracovat, je vítána a existující materiály jí jsou k dispozici, ale nelze jí zaručit odbornou pomoc ze strany zpracovatele. Před předkládáním podkladu k rozhodnutí dohodne zpracovatel s rozhodovatelem, v jaké formě a v jaké délce bude materiál předložen. (Všechen ostatní materiál je samozřejmě rozhodovateli i veřejnosti k dispozici). Do rozhodovacího materiálu zahrne vždy variantu doporučenou odborníky a zájemci. Pokud nelze dojít ke konsensu, zahrne dvě varianty a uvede, jakou mají podporu. Pokud je známo, že by rozhodovatel mohl preferovat jiné řešení, je taková varianta také předložena. Stanovisko veřejnosti k předkládanému materiálu je stručně shrnuto s odkazem na podrobnější zprávy. V každém případě je rozhodovateli předložena jen tak dlouhá zpráva, jakou si přeje, ale může obsahovat i stanoviska veřejnosti, která mu nutně nemusí vyhovovat.
Pravidlo: Zpracovatel porovná různé varianty a najde místa souhlasu a místa rozdílů. Pokusí se o konsensus a kde ho nedosáhne, poukáže na rozdíly. Snaží se o objektivní porovnání. Stručné porovnání je nakonec předloženo rozhodovateli a podrobnější porovnání je mu k dispozici. Každá skupina z řad veřejnosti může provést své vlastní porovnání. Je k dispozici veřejnosti i rozhodovateli a záleží na nich, zda se jím chtějí zabývat.
Pravidlo: Věcné otázky řeší skupiny konsensem nebo je přenechají rozhodovateli. Zpracovatel (nebo vedoucí pracovní skupiny) se snaží řešit procedurální otázky konsensuálně po poradě se členy skupiny. Pokud by se nepodařilo dojít ke konsensu, rozhodne o procedurálních otázkách sám. Ve skutečnosti k tomu prakticky nedochází. Členové vědí předně, že práce musí pokračovat, za druhé, že zatvrzelé znemožňování práce se nezdaří, za třetí, že v nejhorším případě mohou vytvořit pracovní skupinu nezávislou na zpracovateli.
Pravidlo:Tým zpracovatele vezme každé návrhy a požadavky na vědomí, ale zabývá se jimi jen v rozsahu, který považuje za správný. Jestliže zájemce požaduje víc, doporučí mu utvoření vlastní pracovní skupiny nezávislé na zpracovateli a později se vezmou na vědomí její závěry. Občas některý zájemce odmítne spolupráci i účast na konzultacích a uplatňuje své požadavky až při konečném rozhodování. V tom případě zvažuje rozhodovatel kompromis mezi dvěma extrémy. Mohl by odmítnout zabývat se stanoviskem tohoto zájemce, protože doba ke spolupráci a konzultacím už uplynula a protože nelze rozhodnutí odkládat. Tím by sice neomezil práva veřejnosti, protože zájemce měl svou příležitost, ale chyběla by mu informace o jednom stanovisku, které by mohlo být důležité. Mohl by také zahájit sám intenzivní dialog a spolupráci s tímto zájemcem a tím mu vyhovět, ale ohrozil by tím časové termíny a regulérnost rozhodování, protože by tak jednoho zájemce preferoval. Zkušenost ukazuje, že se uvedená taktika zájemci většinou nevyplácí a že ho samotného vede nakonec k závěru, že se dopustil taktické chyby. Proto takových případů obvykle ubývá, ale nikdy úplně nevymizí. Kde se však příprava podkladů připravuje pod amatérským řízením, může šikovný zájemce uvedené taktiky užít s větší nadějí na úspěch.
Pravidlo: Hlavní závěry z konzultací se výslovně vezmou v úvahu při práci interní skupiny a jsou výslovně sděleny rozhodovateli.
Pravidlo: Popisovaný postup nic nemění na pravomoci a zodpovědnosti rozhodovatele. Jeho cílem je zlepšit proces přípravy podkladů, aby se v něm odrážel zájem veřejnosti a aby byl věcně správný. Kromě toho podporuje zájem rozhodovatele, aby nebyl manipulován mocenskou skupinou, která podklady připravuje, nebo aby jeho právo rozhodovat neutrpělo následkem boje o moc v takové skupině.
Pravidlo: Přípravu je třeba řídit na podkladě praktických zkušeností s porovnatelnými akcemi. Amatérská improvizace selže u nás stejně, jako kdysi selhávala v cizině. Zpracovatel, který podobnou práci dosud úspěšně neřídil, se musí na začátku práce podle potřeby seznámit s literaturou a vyžádat si odbornou konzultaci. Pak si musí připravit podrobný a flexibilní plán práce, který plní uvedené závazné požadavky takovým způsobem, který dokáže zvládnout. Plán musí být reálný při rozsahu jeho zkušeností, v daném čase, v daných omezeních na spolupráci a s existujícími fondy.
Pravidlo: Jedním cílem je dospět ke správnému rozhodnutí v konkrétním úkolu. Druhým cílem je přesvědčit se na základě zkušenosti, že spolupráce je možná a že nepoškodí nikoho, kdo má dobré úmysly. Zkušenost v cizině i u nás ukazuje, že úspěšně splněný úkol je nejlepší cestou k dalšímu zlepšení přípravy podkladů s účastí veřejnosti. Zpracováno pro potřeby metodiky Ing. Přemyslem Perglerem, CSc., profesorem na UCLA a starším partnerem Pergler Associates, Inc. Autoři tento text zahrnuli do metodiky jako zajímavý příklad zkušeností ze zahraničí s vysokou relevancí i pro podmínky v České republice. |