|
10. Použitá Literatura
Česká republika
Komunitní plánování - věc veřejná. MPSV, 2002.
Oriniaková P., Pelcl, P., Rosecký, D.: Zapojování občanů do rozvoje města obcí. Starosta a občané. Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., Praha 2002.
Oriniaková, P.: Sociální služby v obci. Starosta a občané. Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., Praha 2002.
Pelcl, P., Oriniaková, P., Rosecký, D.: Zapojení veřejnosti do plánování regionálního rozvoje, CpKP 2001.
Oriniaková, P.: Možnosti spolupráce veřejné správy a neziskových organizací v sociální oblasti. Zkušenosti s komunitním plánováním sociálních služeb v oblasti Suffolk, Velká Británie, CpKP JČ, 1999.
Velká Británie
Legislativa
Bílá kniha - "Caring for People. Community Care in the Next Decade and Beyond".
National Health and Community Care Act 1990.
Oběžníky pro místní samosprávy:
Local authority circular 91(12), COMMUNITY CARE REVIEW OF RESIDENTIAL HOMES PROVISION AND TRANSFERS, Department of Health, Velká Británie, 1991.
Local authority circular 93(4), COMMUNITY CARE PLANS (CONSULTATION) DIRECTIONS 1993, Department of Health, Velká Británie, 1993.
Local authority circular 94(12), COMMUNITY CARE PLANS (INDEPENDENT SECTOR NONRESIDENTIAL CARE) DIRECTION 1994, Department of Health, Velká Británie, 1993.
Local authority circular 95 (19), COMMUNITY CARE PLANS FROM 1996/97, Department of Health, Velká Británie, 1993.
Skotsko: doporučení pro komunitní plánování
CIRCULAR SWSG1/91 "Comunity care in Scotland - community care planning", The Scottish Office, 1991.
CIRCULAR SWSG 4/93 "Directions on Consultations", The Scottish Office, 1993.
CIRCULAR SWSG13/94 "Directions on Purchasing", The Scottish Office, 1994.
CIRCULAR SWSG14/94 "Community Care Planning", The Scottish Office, 1994
Doporučení Ministerstva zdravotnictví, Velká Británie
National Health Service plan http://www.doh.gov.uk/nhsplan/index.htm
Local Delivery Planning 2003 - 2006, Department of Health,
http://www.doh.gov.uk/ldp2003-2006/index.htm#docs
Joint investment plans, Department of Health, http://www.doh.gov.uk/jointunit/jip.htm
Další užitečné zdroje informací
JOINT INVESTMENT PLANS FOR OLDER PEOPLE, Findings from an analysis of 45 plans, September 1999, Nuffield Institute for Health, Leeds, Velká Británie, http://www.leeds.ac.uk/nuffield/index.htm
What is community care, Black & Ethnic Minority Community Care Forum 2002, http://www.bemccf.org.uk/What%20Is%20Community%20Care.htm
Konkrétní lokální rozvojové plány ve Velké Británii
Central Liverpool PCT's Local Delivery Plan 2003 - 2006, http://www.centralliverpoolpct.nhs.uk/initiatives/LDP_Full_03-06.pdf
Grater Manchester Local Delivery Plan 2003 - 2006. http://www.gmsha.nhs.uk/board/may03/ldp_commentary.pdf
South Yorkshire local delivery plan 2003-2006. http://www.southyorkshire.nhs.uk/deliveryplan/index.htm
Northumberland, Tyne and Wear: STRATEGIC HEALTH AUTHORITY LOCAL DELIVERY PLAN 2003-2006.
Brent - Primary care trust: Investing for health: Local delivery plan 2003/4 - 2005/6.
Glasgow: Local health plan 2003 - 2006.
The Suffolk comunity care plan 1998 - 2001.
Austrálie
Informace o sociálním/komunitním plánování v Austrálii
DISABILITY SERVICE PLANS - RESOURCE MANUAL FOR, LOCAL GOVERNMENT, Western Australian Municipal Association.
DRAFT SOCIAL/COMMUNITY PLANNING AND REPORTING GUIDELINES AND MANUAL, Department of Local Government, Circular to Councils, 2002.
Seznam akčních plánů
Register of Disability Discrimination Act Action Plans
Příklad
Queanbeyan City Council: Disability action plan 2001 - 2004
USA
Příklady komunitních plánů v USA
Saint Paul - Ramsey County: Community Health Assessment 2004 - 2007, Minnesota, USA, 2003.
Comprehensive Health Plan for the Cleveland Municipal School District, Cleveland Municipal School District, 2002.
Zmíněná literatura je k dispozici v CpKP jižní Čechy a na internetových stránkách www.zapojeni-verejnosti.cpkp.cz
V rámci projektu "Zvyšování kvality zapojování veřejnosti v ČR", který byl podpořen Delegací Evropské komise v rámci programu EIDHR byly vytvořeny následující produkty:
Komunitní plánování sociálních služeb
V současném právním systému dosud zcela chybí ucelený komplex nástrojů k provádění sociální politiky obcí a krajů. Současná situace, kdy jsou sociální služby zakládány, podporovány a provozovány bez komplexní znalosti potřeb a zdrojů v daném území, je nevýhodná pro všechny tři cílové skupiny komunitního plánování - uživatele, poskytovatele i zadavatele (garanta) sociálních služeb.
Komunitní plánování sociálních služeb umožňuje samosprávám nést zodpovědnost za poskytování sociálních služeb obyvatelům obcí a krajů. Jako klíčový nástroj je proto uváděno také v návrhu věcného záměru zákona o sociálních službách.
Pro realizaci komunitního plánování sociálních služeb jsme jako odbornou pomoc připravili metodiku, která je uřčena především místníma krajským samosprávám, ale i všem ostatním, kteří se o komunitní plánování sociálních služeb zajímají.
Zapojení veřejnosti do procesu strategického posuzování vlivů na životní prostředí
Metodika o zapojení veřejnosti do procesu strategického posuzování vlivů na životní prostředí (SEA) popisuje postup, jak řídit účast veřejnosti na procesu SEA. Důkladně vedená účast veřejnosti se v pojetí metodiky považuje za jeden z klíčových komponentů celého procesu posuzování. Metodika je určena jak zpracovatelům posuzovaných koncepčních materiálů, tak samotným posuzovatelům vlivu těchto koncepcí na životní prostředí.
Metodika je rozdělena a zpracována pro SEA posouzení odvětvových koncepcí (vyjma územních plánů) zpracovávaných na národní úrovni, ale také na regionální úrovni.
Metodika byla vydána i s podporou Ministerstva životního prostředí ČR.
Účast veřejnosti na rozhodování, proč a jak?
Účast veřejnosti na rozhodování se neomezuje pouze na rozšiřování informací, ale podstatou je aktivní komunikace s veřejností spočívající v získávání jejích názorů a využití těchto názorů při přípravě rozhodnutí. Podle našich zkušeností je každé rozhodnutí ze strany veřejnosti přijímáno kladně do té míry, jak mohli ovlivnit jeho podobu. K tomu, aby mohli občané přímo ovlivnit připravované rozhodnutí, slouží systém a techniky zapojování veřejnosti.
V České republice se dobrá praxe zapojování veřejnosti začíná pomalu prosazovat, a to i v případech, kdy není vyžadována zákonem.
Publikace si klade za cíl být průvodcem pro ty, kteří chtějí ve svých městech diskutovat s občany a zohlednit jejich názor ve významných záměrech nebo koncepčních rozhodnutích.
www.zapojení-verejnosti.cpkp.cz
Informační server o účasti veřejnosti na rozhodování je určen především pracovníkům veřejné správy, kteří podporují zapojování veřejnosti do rozhodování ve městech a obcích, kde působí. Informační server obsahuje podrobné návody, metodiky, odborné studie a domácí i zahraniční příklady úspěšných procesů.
Server je koncipován jako zdroj inovace a metodických doporučení nejen pro veřejnou správu, ale i pro další praktiky zapojování veřejnosti z firem, nevládních organizací nebo vzdělávacích institucí.
|