o projektu | o nás | soutěž | dotazník | email |
|
Příprava strategického dokumentuStrategický dokument (koncepce, plán, program a strategie) by měl obsahovat následující kapitoly:
V popisu současného stavu (v situační analýze) analyzujeme stav oblasti, pro kterou dokument tvoříme. Součástí by měla být i analýza stavu životního prostředí v daném území - opět se zaměřením na oblast, pro kterou dokument zpracováváme. Například můžeme zpracovávat územně energetickou koncepci. V popisu současného stavu by se měl objevit popis spotřeby paliv, jejich základní popis, dále pak analýza zdrojů energie, distribuce, ale také bilance produkovaných emisí v části analýza stavu ŽP. V kapitole SWOT analýza na základě informací z popisu současného stavu zpracujeme analýzu. SWOT analýza je klíčovou metodou při situační analýze. Identifikuje silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení. Silné a slabé stránky se vztahují přímo k dané problematice. Příležitosti a ohrožení jsou obvykle brány jako externí faktory, které nemůžeme ovlivnit, nad kterými z dané pozice nemáme kontrolu. Při formulaci cílů a opatření využíváme přednosti, překonat slabiny, chopit se příležitosti a bránit se hrozbám. Jde o jednu z nejdůležitějších etap plánovacího procesu, přípravy strategického dokumentu. SWOT analýza nám zjednoduší definovaní a identifikaci problémů, které chceme řešit pomocí stanovení priorit, cílů a jejich opatření, aktivit. Nejdříve bychom si měli stanovit obecnou vizi, priority, které chceme řešit v daném období. Na jejich základě stanovíme již konkrétnější cíle a následně opatření, aktivity, které nám přesně říkají, jakým způsobem budeme identifikovaný problém řešit. Problém, který jsme nalezli ve slabých stránkách SWOT analýzy, bychom měli řešit pomocí silných stránek s ohledem na příležitosti a ohrožení. Dalším krokem v přípravě strategického dokumentu je implementace. Jde o zařazení řešení navrhovaných opatření do činností daného úřadu, realizace v daném území, mobilizace dostupných zdrojů, která budou naplňovat cíle dokumentu. Nemusí jít o implementaci do činností pouze úřadu, který je předkladatelem dokumentu, ale také může doporučovat řešení pomocí jiných institucí - jako jsou nevládní organizace, agentury, podnikatelé apod. V poslední kapitole monitoring navrhujeme indikátory, pomocí kterých budeme moci sledovat naplňování opatření, cílů a priorit. Pomocí těchto indikátorů můžeme zjistit, zda jsme koncepci navrhli správně nebo ne. |