o projektu | o nás | soutěž | dotazník | email
Jak začít se zapojováním
Základní informace o zapojování
Techniky zapojení veřejnosti
Metodiky
Případové studie
Zapojování pro pokročilé
Jak organizovat zapojení veřejnosti
Techniky zapojení veřejnosti
Metodiky
Případové studie
Odkazy
Poradna
Kde to vře
Knihovna

SOCIOLOGICKÉ PRŮZKUMY, ANKETY, ROZHOVORY

Všechny tyto techniky směřují k získání informací, podnětů a reakcí od občanů. Existuje mnoho různých variant těchto technik sběru dat. Jedná se například o průzkum, strukturovaný a nestrukturovaný rozhovor, anketu apod. Jedná se o tzv. reaktivní metody, kdy v procesu sběru informací vyvoláváme reakci, kterou zamýšlíme analyzovat.

Podle cíle techniky je možné vybrané techniky dotazování rozdělit na průzkumy a ankety.

  • Průzkumy: Cílem průzkumu je zjistit jaký názor či postoj mají občané na určitý problém. V tomto případě je klíčové zajistit správné složení skupiny respondentů tak, aby reflektovala složení zkoumané populace.
  • Ankety: Cílem anket je získat podněty, názory a nápady občanů. Není smyslem ankety zobecňovat odpovědi na celou populaci. Podle výsledků ankety není možné říct jaký je postoj komunity vůči předloženému problému.

Pro sběr dat je možné použít řadu postupů: písemně, osobními rozhovory, telefonickými rozhovory či prostřednictvím Internetu.

Vždy je výhodné použít několika způsobů zjišťování názorů obyvatel. Získáme tak lepší přehled o mínění lidí ve městě. Vhodná kombinace metod navíc překonává nevýhody každé jednotlivé metody. Přípravu těchto technik je vhodné konzultovat s odborníky na danou oblast.