o projektu | o nás | soutěž | dotazník | email |
|
Aktivní informování
Aktivní informování je upraveno v čl. 5 Aarhuské úmluvy s odkazem na čl. 6.2 Aarhuské úmluvy. Na základě těchto ustanovení Aarhuské úmluvy byl navržen vhodný způsob aktivního informování. Ustanovení Aarhuské úmluvy klade orgánům veřejné správy (a potažmo zpracovateli) povinnost aktivně rozšiřovat relevantní informace: "…o výkonech a činnosti státních funkcí nebo poskytování služeb se vztahem k životnímu prostředí." (čl. 5.7 písm. c). Podpora regionálního rozvoje je takovou funkcí nebo službou veřejné správy. Veřejnost musí být seznámena s relevantními informacemi "v počátečním stádiu rozhodování, kdy jsou ještě všechny možnosti otevřeny a účast veřejnosti může být účinná" (viz. čl. 6.4 Aarhuské úmluvy). Jako základní komunikační prostředek slouží internet, informační středisko, média a veřejné prezentace.Veřejnost by tedy měla být přítomna minimálně v těchto fázích zpracování dokumentu:
Obsah relevantních informací stanoví čl. 6.2 Aarhuské úmluvy. Zainteresovaná veřejnost má být informována ať už přímo, nebo formou veřejného oznámení:
V případě strategického plánování jde mj.o zveřejnění informací:
V průběhu zpracování programu by měly být zveřejňovány také všechny relevantní dokumenty:
úřad, Regionální rada regionu soudržnosti (dle zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje).
Důraz se klade na elektronickou komunikaci . Pro regionální a národní úroveň strategických dokumentů je elektronická komunikace nezbytná, nelze ji však považovat za dostatečnou. Předložená metodika proto předpokládá vytvoření www stránek, které vedle aktuálních informací relevantních pro každý region budou shrnovat i všechny ostatní (všeobecné) zdroje informací týkající se oblasti strategického plánování, včetně příslušných odkazů (např. na stránky ministerstev). Internetové stránky by také měly umožňovat občanům zasílat své dotazy a připomínky zpracovatelům. Doporučujeme, aby existovala pouze jedna instituce nebo organizace odpovědná za informování a dialog s veřejností (vypracování materiálů pro veřejnost, sběr připomínek, jejich vyhodnocování, iniciování jednotlivých akcí v rámci konzultací s veřejností - viz. kapitola 3.3). Pokud je to možné, navrhujeme pro splnění požadavků na aktivní informování vytvořit informační středisko, které bude sloužit jako institucionální základ pro informování (správa www stránek, shromažďování informací, jejich rozšiřování apod.) a vedení konzultací s veřejností. K tomuto účelu lze modifikovat i stávající informační střediska. Popis informačního střediska je uveden v příloze č.5. Pouze menšina obyvatelstva má zatím volný přístup k Internetu. V klíčových fázích procesu je proto nutné využívat i tradičnější "papírové" formy rozšiřování informací. Doporučit lze:
Prostřednictvím Internetu a informačního střediska musí být zveřejňovány všechny dokumenty a všechny dílčí výstupy plánovacího procesu. Čl. 5.3 a 5.5 Aarhuské úmluvy přímo stanoví povinnost rozšiřovat plány, programy a politiky elektronickou formou. Tato ustanovení lze aplikovat i při zpracování těchto dokumentů. |