|
Veřejné setkání
Veřejné setkání je setkání předkladatele, zpracovatele strategického dokumentu a SEA týmu s velkým počtem zainteresovaných nebo dotčených skupin. Slouží k poskytnutí základních informací o jasně vymezeném problému, získání názoru veřejnosti a sběru připomínek. Doporučujeme využití této techniky v různých formách a různých fázích procesu strategického posuzování vlivu na životní prostředí. Minimálně však musí být uspořádáno jedno veřejné projednání.
Formy veřejného setkání
Doporučujeme využití různých forem veřejného setkání v závislosti na dané fázi procesu SEA. Jedná se například o veřejné setkání ve formě:
Před výběrem formy veřejného setkání je potřeba jasně definovat jeho účel, velikost cílové skupiny (předpokládaný počet účastníků) a očekávané výstupy! |
Volba formy veřejného setkání závisí na dohodě mezi týmem zpracovatele daného strategického dokumentu a SEA týmu. |
Tabulka: Základní nebezpečí při organizaci veřejného setkání a návrh jejich řešení
Základní nebezpečí |
Návrh řešení |
Malá účast občanů |
Zajistit dostatečnou rozesílku pozvánek.
Provést rozesílku dostatečně včas (1 měsíc předem).
Zveřejnit pozvánky i v médiích.
Vhodně stanovit cílové skupiny, které budou osloveny a pozvány např. i telefonicky. |
Málo času na projednání |
Klást důraz na práci v pracovních skupinách.
Stanovit předem dostatečnou délku projednávání, oznámit ji a držet se jí.
Upozornit i na jiné možnosti, účastnit se zpracování strategického dokumentu. |
Dobře zorganizované nátlakové skupiny,které přijdou s cílem setkání rozvrátit |
Zajistit zkušeného facilitátora, případně zkušenou pořadatelskou službu. |
Využitím různých forem veřejného setkání, především jeho kombinací s následným setkáním malých a tématicky zaměřených pracovních skupin, můžeme omezit nevýhody a dosáhnout kvalitnějších výstupů. |
Veřejná setkání v procesu SEA
Stanovení vizí, priorit, cílů a opatření (viz tabulka - čtvrtý postupový krok přípravy strategického dokumentu) doporučujeme rozdělit na dvě fáze.
První fáze hovoří o stanovení vizí a priorit. Zde by se po stanovení a projednání s poradní skupinou mělo uspořádat veřejné setkání. Vzhledem k tomu, že jde o první veřejné setkání, doporučujeme nejdříve stručně informovat o harmonogramu, postupu zpracovávání strategického dokumentu, o jeho SEA a jakým způsobem je veřejnost zapojena do přípravy dokumentu. Poté se zaměřit na představení a vysvětlení vizí a priorit. Především zdůraznit, jakým způsobem byly stanoveny a co si pod nimi představujeme.
Druhá fáze vypovídá o stanovení cílů a opatření vycházejících z priorit. Opět po prodiskutování v rámci poradní skupiny doporučujeme uspořádat veřejné setkání jako v první fázi.
Implementace a stanovení monitoringu (viz tabulka - pátý a šestý postupový krok přípravy strategického dokumentu). V těchto krocích doporučujeme také v každé kroku jedno veřejné projednání. A to nejdříve na seznámení s implementací, pak by měl přijít na řadu monitoring. SEA tým by měl informovat o průběžných závěrech posuzování.
Načasování, obsah a počet veřejných setkání je potřeba modifikovat dle zájmu veřejnosti a obtížnosti projednávané problematiky. Na jednu stranu, vysoký počet veřejných setkání může občany unavit a vyčerpat. Na druhé straně, je potřeba jim umožnit vyjádřit se ke všem klíčovým fázím celého procesu. V případě, že se dokumentace SEA zpracovává delší dobu (např. jeden rok), doporučujeme organizaci většího počtu veřejných setkání (např. čtyři veřejná setkání během celého procesu, cca jedno veřejné setkání na čtvrt roku - viz tabulka). Pokud se dokumentace zpracovává kratší dobu (např. šest měsíců), doporučujeme organizaci nižšího počtu veřejných setkání (např. dvě veřejná setkání).
Základní kroky k organizaci veřejného setkání
- Vhodně zvolit téma veřejného setkání.
- Jasně určit cíl veřejného setkání (při stanovení cíle je potřeba realisticky odhadnout, čeho je možné v omezeném čase dosáhnout).
Je nezbytné všem účastníkům jasně vysvětlit cíl setkání a jejich roli!. |
- Dostatečně včas stanovit vhodný termín (obvykle v pracovní den po pracovní době, nevhodné jsou pátky či dny před svátky, doba, kdy probíhá nějaká veřejností sledovaná akce).
- Určit vhodné místo setkání (co nejblíže k občanům, dostatečně velký a pohodlný prostor).
- Připravit pozvánku a program veřejného setkání, umožňující dostatečný prostor pro diskusi (viz příloha č. 4.7.)
Pro efektivnější vedení veřejného setkání (především ve formě workshopu) je vhodné stanovit pravidla diskuse (viz příloha č.4.8) |
- Informovat o čase a místě konání v dostatečném časovém předstihu následujícím způsobem:
internet, informační středisko,
média - obecní zpravodaj, místní tisk, a podle uvážení i národní,
plakáty, pozvánky poštou vybraným cílovým skupinám (viz. výše - sociální a ekonomičtí partneři).
Je vhodné vytipovat zinteresované skupiny osob, jejichž účast na setkání je klíčová, a adresně je pozvat a požádat je o potvrzení jejich účasti! |
- Zajistit vhodného a zkušeného facilitátora (nezávislého a nestranného), který je schopný vyrovnat se s problematickými účastníky jednání.
- Zajistit technické a organizační zabezpečení vybraných prostor (zpětný projektor/dataprojektor, plátno, flipchart včetně bloků a popisovačů, ozvučení, občerstvení, psaní zápisu nebo pořízení zvukového záznamu, administrativní podpora, registrace účastníků včetně prezenčních listin atd.).
- Připravit podkladové materiály (podrobný program, informační materiál o daném strategickém dokumentu, atd.) a informovat veřejnost, kde je možné je získat.
Podkladové materiály pro veřejnost musí být prezentovány v přehledné a srozumitelné formě! |
- Včas informovat zástupce sdělovacích prostředků.
- Zajistit sběr připomínek a informovat veřejnost, jakým způsobem bude naloženo s jejich připomínkami a kde se mohou seznámit s jejich vypořádáním. Je vhodné umožnit občanům podávat připomínky alespoň dva týdny po uspořádání veřejného setkání.
|